ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ

Κωδικός μαθήματος
13ΚΦ9_15
Μονάδες ECTS
4
Εξάμηνο
Εξάμηνο Ζ
Κατηγορία μαθήματος
Κατεύθυνση
Κλασική Φιλολογία
Διδάσκων καθηγητής

Β. ΛΙΟΤΣΑΚΗΣ

Περιγραφή μαθήματος
ΓΕΝΙΚΑ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
  3
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο (δ).  

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

γενικού υποβάθρου, ειδικού υποβάθρου, ειδίκευσης

γενικών γνώσεων, ανάπτυξης δεξιοτήτων

Κατεύθυνσης

ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:

 

 
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: Ελληνική
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα

Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Συμβουλευτείτε το Παράρτημα Α

Περιγραφή του Επιπέδου των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων για κάθε ένα κύκλο σπουδών σύμφωνα με το Πλαίσιο Προσόντων του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης

Περιγραφικοί Δείκτες Επιπέδων 6, 7 & 8 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων Διά Βίου Μάθησης και το Παράρτημα Β

Περιληπτικός Οδηγός συγγραφής Μαθησιακών Αποτελεσμάτων

 

Σκοπός του μαθήματος είναι να μάθουν και να εμβαθύνουν οι φοιτητές στο έργο του Αριστοτέλη Περί Ποιητικής. Επίσης, θα γνωρίσουν την εποχή στην οποία δημιουργήθηκε αυτό το αριστούργημα της παγκόσμιας διανόησης και λογοτεχνικής κριτικής, αλλά και την εποχή που περιγράφεται και αντανακλάται μέσα στο ίδιο το κριτικό αυτό πόνημα. Στους μαθησιακούς στόχους επίσης συμπεριλαμβάνεται η σε βάθος εμπέδωση του αυτόχθονος αυτού αθηναϊκού γραμματειακού είδους. Η εκμάθηση επίσης της δημιουργίας της και της θεατρικής της απόδοσης. Η σκηνική παρουσία και η εξέλιξη στη διάρθρωση των λυρικών και των αφηγηματικών μερών της τραγωδίας. Ο ρόλος των ηθοποιών και του χορού και η μεγάλη παιδαγωγική σημασία της. Τυπικά θέματα και χαρακτηριστικά γνωρίσματα δομής, επιχειρηματολογίας, ρητορικής και ύφους θα βρίσκονται στο επίκεντρο της ερμηνευτικής προσέγγισης και ανάλυσης αυτής της αριστοτελικής πραγματείας. Έχοντας ολοκληρώσει το μάθημα αυτό οι φοιτητές θα είναι σε θέση: Α) να κατανοούν τις συνθήκες και την εποχή στην οποία διαμορφώθηκε το εν λόγω έργο, καθώς επίσης και τις προσδοκίες του κοινού στο οποίο απευθυνόταν ο Αριστοτέλης. Β) Να εξοικειωθούν με τον απώτερο κριτικό στόχο της ως άνω πραγματείας, επίσης με το περιεχόμενο, τα θεματικά μοτίβα, τη γλώσσα, τη δομή, το ύφος, και να μπορούν να διακρίνουν τις αλληλεπιδράσεις του Αριστοτέλη με το πνευματικό περιβάλλον του. Γ) Να ερμηνεύουν κειμενοκεντρικά το περιεχόμενο, καθώς και τα λογοτεχνικά, αφηγηματικά και ρητορικά μέσα που χρησιμοποιεί ο Αριστοτέλης, προκειμένου να πείσει τους ακροατές/αναγνώστες του και να προσελκύσει το ενδιαφέρον τους. Δ) Να εξηγήσουν την απήχηση του αριστοτέλειου corpus και ειδικότερα του έργου Περί Ποιητικής από την εποχή που συντέθηκε μέχρι και τη σημερινή εποχή καθώς και την πρόσληψή του από τους κυριότερους εκπροσώπους των σύγχρονων ρευμάτων λογοτεχνικής θεωρίας.

 

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις

Λήψη αποφάσεων

Αυτόνομη εργασία

Ομαδική εργασία

Εργασία σε διεθνές περιβάλλον

Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών

Σχεδιασμός και διαχείριση έργων

Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα

Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον

Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου

Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

……

Άλλες…

…….

 

Αυτόνομη εργασία

Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Τίτλος ενότητας Βιβλιογραφία Σύνδεσμος παρουσίασης
Εισαγωγή στον Αριστοτέλη και στο έργο του Περί Ποιητικής

Δρομάζου, Σ. (1982), Αριστοτέλους Ποιητική (Αθήνα)

Furhmann, M. (1976), Aristoteles’ Poetik (Μόναχο)

Lucas, D. W. (1968), Aristotle, Poetics (Οξφόρδη)

Λυπουρλής, Δ. (2008), Αριστοτέλης. Ποιητική (Θεσσαλονίκη)

Ross, D. (2010), Αριστοτέλης, (ελλ. μετ. ΜΙΕΤ, Αθήνα)

Συκουτρής, Ι. (1937), Αριστοτέλους Περί Ποιητικής, μτφρ. Σ. Μενάρδου (Αθήνα)

https://eclass.uop.gr/courses/LITD258/
Η Ποιητική του Αριστοτέλη και οι σύγχρονες λογοτεχνικές θεωρίες Η αυτή Ο αυτός
Ανάλυση παραγράφων 1-3 Η αυτή Ο αυτός
Ανάλυση παραγράφων 4-5 Η αυτή Ο αυτός
Ανάλυση παραγράφων 6-7 Η αυτή Ο αυτός
Ανάλυση παραγράφων 8-9 Η αυτή Ο αυτός
Ανάλυση παραγράφων 10-11 Η αυτή Ο αυτός
Ανάλυση παραγράφου 12 Η αυτή Ο αυτός
Ανάλυση παραγράφου 13 Η αυτή Ο αυτός
Ανάλυση παραγράφου 14 Η αυτή Ο αυτός
Ανάλυση παραγράφου 15 Η αυτή Ο αυτός
Ανάλυση παραγράφου 16 Η αυτή Ο αυτός
Ανάλυση παραγράφων 17-18 Η αυτή Ο αυτός
Τρόποι αξιολόγησης φοιτητή:  
Πρόταση 1 Εξέταση γραπτή στο τέλος του εξαμήνου
Πρόταση 2 Κατ’ οίκον εργασία στο τέλος του εξαμήνου
Πρόταση 3 Προφορική παρουσίαση εργασίας κάθε φορά που ολοκληρώνεται μια εργασία
Πρόταση 4 ………………………….
Άλλο ………………………….
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣΠρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ. Διά ζώσης
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝΧρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

Χρήση σύγχρονης τεχνολογίας ως εποπτικού μέσου διδασκαλίας

Υποστήριξη μαθησιακής διδασκαλίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας eClass

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας.

Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ.

 

Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης σύμφωνα με τις αρχές του ECTS

Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Αναλυτική-συνθετική μέθοδος διδασκαλίας με παράλληλη υποβολή εξαμηνιαίων εργασιών σε διάφορα ζητήματα της διδακτέας ύλης με χρήση σχετικής βιβλιογραφίας 39 ώρες διδασκαλίας, μία εργασία ανά φοιτητή εκτιμώμενου χρόνου 20 ωρών
Αυτοτελής μελέτη 58
Εξετάσεις 3
   
Σύνολο Μαθήματος 100

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης

Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες

Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Υποβολή γραπτής εργασίας (20%)

3ωρη γραπτή εξέταση (80%) που περιλαμβάνει ερωτήσεις:

μετάφραση πρωτότυπου κειμένου που δίδεται καθ’ υπαγόρευσιν

τύπου ανάπτυξης θέματος από τη θεωρία του μαθήματος

λύσεις ασκήσεων γραμματικής και συντακτικού

κριτικής διερεύνησης χωρίου αρχαίου κειμένου

βιβλιογραφικής ενημέρωσης

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Δρομάζου, Σ. (1982), Αριστοτέλους Ποιητική (Αθήνα)

Furhmann, M. (1976), Aristoteles’ Poetik (Μόναχο)

Lucas, D. W. (1968), Aristotle, Poetics (Οξφόρδη)

Λυπουρλής, Δ. (2008), Αριστοτέλης. Ποιητική (Θεσσαλονίκη)

Ross, D. (2010), Αριστοτέλης, (ελλ. μετ. ΜΙΕΤ, Αθήνα)

Συκουτρής, Ι. (1937), Αριστοτέλους Περί Ποιητικής, (μτφρ.) Σ. Μενάρδου (Αθήνα)